پیکربندی و مدیریت Distributed Switch ها ( سوییچ های توزیع شده ) - قسمت اول

سلام خدمت دوستان عزیز.امروز در خدمت شما هستیم تا در مورد Distributed Switch و نحوه ایجاد و پیکربندی اون صحبت کنیم. خب بدون اینکه معطلتون کنیم بریم سراغ این موضوع ببینیم چه خبره؟!

وظیفه Distributed Switch ُ ها ( vDS ) مدیریت و نظارت متمرکز بر پیکربندی تمامی هاست های متصل به سوییچ است.

 vDS رو در سرور vCenter باید راه اندازی کنید و تنظیمات اون روی تمامی هاست های متصل به سوییچ منتشر میشه .

 

معماری Distributed Switch

یک سوییچ شبکه در vSphere از دو بخش منطقی تشکیل شده : Data Plane و Management Plane.

Data Plane سوئیچنگ packet ها،فیلتر کردن ، برچسب گذاری ( tagging) و ... رو پیاده سازی میکنه.

Management Plane یک ساختار کنترلی هست که پیکربندی صفحه داده رو برعهده داره.

یک standard switch در vSphere شامل هر دو Data Plane و Management Plane هست و شما می تونین هر سوییچ استاندارد رو به صورت جداگانه پیکربندی و نگهداری کنید.

vDS ، Data Plane و  Management Plane رو در vSphere از هم جدا میکنه. قابلیت مدیریت vDS در سرور vCenter قرارداره که این امکان رو به شما میده تا پیکربندی شبکه خودتون رو در سطح دیتاسنتر مدیریت کنین.

Data Plane هم به صورت لوکال در هر هاستی که با vDS در ارتباط هست باقی میمونه.بخش Data Plane در vDS رو Host Proxy Switch نام گذاری میکنن.

 

 

هر پیکربندی ای که در شبکه Management Plane سرور vCenter انجام میدین به صورت خودکار به همه Host Proxy ها(Data Plane) پایین میاد.

vDS در vSphere دو مفهوم انتزاعی رو معرفی میکنه که برای ایجاد پیکربندی شبکه ثابت در NIC های فیزیکی ماشین های مجازی و سرویس های VMKernel استفاده میشن.

 

 

Uplink port group

یک Uplink Port group یا dvuplink Port Group ها در حین ایجاد Distributed switch ها تعریف میشن و میتونه یک یا چند uplink داشته باشه.

Uplink روشیه که شما از اون برای اتصال هاست ها و اعمال پالیسی های مربوط به Failover و load balance استفاده میکنین.شما کارت شبکه های فیزیکی هاست ها رو به uplink های vDS متصل میکنین.در سطح هاست هر کارت شبکه فیزیکی به یک پورت Uplink با شناسه ای خاص متصل هست.شما پالیسی های مربوط به Failover و Load balance رو برروی Uplink ها تنظیم میکنین و اون پالیسی ها به صورت خودکار روی Host Proxy ها هم منتشر میشن. پس شما میتونین مقادیر ثابتی روبرای Failover و Load Balance در همه کارت شبکه های فیزیکی متصل شده به vDS هر هاستی اعمال کنین.

 

 

Distributed port group

این پورت ها اتصال شبکه به ماشین های مجازی رو فراهم میکنن و ترافیک های VMKernel رو در خودشون جا میدن. شما هر Distributed port group رو با استفاده از یک لیبل شبکه شناسایی میکنین که باید مختص دیتاسنتر فعلی تون باشه. در Distributed port group پالیسی های مربوط به NIC Teaming ، Failover ، Load Balance ، VLAN ، امنیت ، شکل دهی ترافیک ( Traffic Shaping ) و ... رو میتونین پیکربندی کنین.

پورت های مجازی ای که به یک Distributed Port Group متصل میشوند، شامل همون پالیسی هایی که روی Distributed Port Group اعمال شده ، می شوند. مثل Uplink Port Group ها هر پیکربندی ای که روی Distributed Port Group در سرور vCenter  تنظیم شده اند به صورت خودکار روی Host Proxy ها (ِData Plane) روی همه هاست های متصل به vDS منتشر میشن.

بنابراین در یک شبکه یکسان شما میتونین تمام پیکربندی هایی که روی شبکه یک گروه از ماشین های مجازی انجام داده اید با اتصال سایر ماشین های مجازی به اون شبکه به اشتراک بذارین.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش